Door welke bril kijk jij naar corona?

Image
Engbert Breuker

Al een paar maanden zitten we in een crisis. De een werkt zich uit de naad (zorg), de ander zit opeens zonder werk (horeca). De komende tijd gaan we (hopelijk) intelligent uit de lock ­­down. Wij hunkeren in ieder geval weer naar ‘live’ werken hoewel de ‘online’ tijd ons ook wel weer wat heeft gebracht…

 

Hoe kijk jij naar de situatie?

Overheerst het crisisgevoel of zie je ook al voordelen: minder vliegen, minder rijden, minder ongelukken, minder CO2, minder inbraken. Of zie je toch meer nadelen: hamsteren, toename echtscheidingen, geen familiebezoek (tot nu toe) en verjaardagen (mogelijk ook als voordeel te zien, afhankelijk van je familie/vriendenkring). Hoe je ook kijkt, je ziet altijd wat!

 

Toen ik geconfronteerd werd met het wegvallen van werk dacht ik onmiddellijk – ik blijf ondernemer –  ik moet mijn kennis en vaardigheden online aanbieden. Toevallig had een bevriende relatie behoefte om nog eens van mij te horen door ‘welke brillen je ook alweer naar organisaties kunt kijken’. Ze had me er vaak over horen vertellen bij ‘ouderwetse’ live-bijeenkomsten. Ik besloot haar vraag te combineren met het geven van een online presentatie (webinar). Het webinar liep op zich goed, echter mijn (te lage) internetsnelheid  zorgde ervoor dat de gebruikte filmpjes bij de deelnemers haperend overkwamen. Dat was een tegenvaller. Inmiddels is mijn internetsnelheid met wat duw-en-trek werk bij mijn provider vertienvoudigd en streamen de filmpjes prima. Maar goed, de inhoud van dit eerste webinar is ook mooi te gebruiken om te kijken naar de Corona situatie op dit moment. Deze ‘brillen-theorie’ is gebaseerd op de Spiral Dynamics theorie van Graves. Ik nodig je graag uit om kort met mij door de brillen van de diverse waardenpatronen naar Corona kijken.

 

We beginnen met beige, gericht op overleven: tja dat spreekt voor zich, deze bril, welke ik-gericht is, is bezig met overleven. Door de beige bril kijken houdt in dat je alleen maar bezig bent met het niet krijgen van het virus en je dus nu volledig in quarantaine dwingt.

 

 

Kijken we met een paarse bril, gericht op onze ‘stam’, familie en vriendengroep. Deze bril brengt ons terug naar onze basis en we zoeken veiligheid met en voor elkaar. De paarse bril is ‘wij’ gericht. We blijven thuis met onze dierbaren en ontwikkelen nieuwe rituelen met elkaar.

 

Met de rode bril, gericht op macht, worden we krachtig en dwingen we anderen – desnoods met geweld – uit de buurt te blijven. We nemen ook verantwoordelijkheid, echter alleen voor ‘mijzelf’. Een Rode bril kijker denkt vooral aan zichzelf (Ik/Ego gericht).

 

De blauwe bril is weer ‘wij’, gericht op goed organiseren: laten we regels en protocollen opstellen en ons daar ook aan houden. Duidelijkheid is waar een blauwe bril kijker van houdt, niet alleen voor zichzelf maar ook van anderen. Anderhalve meter is heilig.

 

De oranje bril is gericht op kansen zien en probeert het beste uit de situatie te halen: een nieuw product verzinnen zoals ik met mijn online presentaties, zoom-brainstorms en onze Pentascope collega’s van het serious gaming team maakten de online escape room. Oranje getuigt van een winnaarsmentaliteit. Helaas is de oranje bril kijker alleen op zijn eigen succes gericht (Ik/Ego gericht).

 

De groene bril, gericht op het welbevinden van de groep, is in deze corona tijd vooral bezig met al het leed van de getroffenen en probeert een zorgbijdrage te leveren om het leed te verzachten, soms zelf ten koste van zichzelf. Het is weer een ultiem ‘wij’ gerichte manier om te kijken.

 

De gele bril is vooral gericht op synergie en kijkt oordeel-loos en lerend naar de corona situatie. Wat kunnen we leren van andere landen, van eerdere pandemieën en hoe vertalen we dat naar onze acties in Nederland? De gele bril kijker ziet ook de milieuvoordelen en hoopt dat we ook na de corona crisis beter voor het milieu gaan zorgen en duurzamer worden. De sprong naar de betekeniseconomie heeft dit nodig. Hoewel ik-gericht, is deze manier van kijken gericht op verbinding van individuele talenten en daarmee kan een nieuw soort collectivisme ontstaan.

 

De turquoise bril tenslotte integreert al het voorliggende en snapt dat we eigenlijk door alle brillen kijken.

 

Als je dit leest, door welke bril kijk jij meestal? Of kun je al door alle brillen kijken en (door)zie je de meervoudige werkelijkheid?

 

 

Hoe kijk ik voornamelijk naar corona?

Met de overwegend gele bril hoop ik op verbinding met de andere waardenpatronen. Ik zorg goed voor mezelf, ben veel thuis (beige) met familie, opa en oma op Zoom (paars), breng de kinderen ook verantwoordelijkheid over (rood), houd me aan de regels (afstand en het nieuwe niezen), ontwikkel nieuwe dienstverlening (oranje), faciliteer zorg in het dorp met het team van De Holm (groen), en streef naar de definitieve overgang naar de betekeniseconomie, door invoering van een onvoorwaardelijk basisinkomen en het streven naar ‘real pricing van producten en diensten (denk aan prijs vliegtickets, maak dat inclusief schade aan klimaat).

 

Mocht je meer willen weten over de ‘brillen’? Geef je dan op voor mijn ‘Door welke bril kijk jij’-webinar. Je ontvangt van mij dan een uitnodiging voor deelname. De deelnameprijs regelen we via het gele waardenpatroon: een eerlijke prijs volgens de methode waardebepaling achteraf.

 

Image module
There is 1 comment
  1. Rita

    Mooi dat deze brillen op mijn pad kwamen, na de vele ongenuanceerde berichten op FB en reacties in winkels. Leuk om te bedenken welke kleur bril de mensen van de reacties droegen.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://www.pentascope.nl/wp-content/uploads/2018/01/Pentascope-homepage-02-2-1.png);background-color: transparent;background-size: cover;background-position: top center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 300px;}