Duurzaamheid in het buurtcafé

Image
Marianne Zuur

Bij Pentascope onderzoeken we graag samen met mensen hoe zij verandering beleven en wat zij vinden dat er nog te doen is. We gebruiken daarbij instrumenten die ruimte geven om effecten en resultaten te benoemen die mensen zelf ervaren hebben. Ongeacht of dat het plan was. Dat kan opleveren dat er heel andere dingen belangrijk blijken dan dat wat vooraf bedacht was. Dat laat zien dat niet alles wat vooraf bedacht wordt, gebeurt en dat er heel veel dingen wel gebeuren die je niet kúnt bedenken. Doordat mensen samen onderzoek doen, kijken ze ook in de spiegel. Vaak verrassen ze zichzelf en elkaar.

 

 

Een voorbeeld

Duurzame verandering – een verandering die beklijft – is vaak iets dat mensen samen maken vanuit wat zij zelf ontdekken. En steeds vaker is de verduurzaming van de samenleving onderwerp van gesprek. Zo ook in het geval van een organisatie die twee diensten samenvoegde. Na een jaar evalueerden de medewerkers met de bewoners voor wie ze werkten wat de samenwerking hen en de wijk had opgeleverd.

ChangeMirror™️

Omdat de opdrachtgever zoveel mogelijk mensen wilde betrekken, gebruikten we de ChangeMirror™️, ontwikkeld door Pentascope, Synthetron en de Open Universiteit. In een digitale chatsessie – het virtuele buurtcafé – gingen collega’s, bewoners en netwerkpartners in gesprek. Grootschalig en toch intiem.
Grootschalig want aan de chat deden veel mensen mee[1]. Intiem want voor de gesprekken in de chat maken we doorgaans groepen van 5 of 6 personen. Anoniem, want dat levert meer informatie op: als Piet het zegt, heeft dat andere betekenis dan wanneer Jan een uitspraak doet. Anonimiteit neemt die ‘bias’ weg.

We werken met open vragen, deze bijvoorbeeld: Hoe gaat het met onze samenwerking? Wat is er verbeterd op het gebied van duurzaamheid in de wijk? Wat hebben we nog te doen?
De software van de ChangeMirror™️ maakt het mogelijk om veelvoorkomende thema’s eruit te tillen. De uitkomsten van de chat werden voorgelegd aan alle medewerkers, bewoners en netwerkpartners van de beide organisaties in een digitale survey. Zo had een nog grotere groep gedurende langere tijd gelegenheid om mee te praten. Ook de uitkomsten van de survey werden door de software geclusterd – Waar zijn mensen het over eens en waarover niet?  En dat werd input voor ‘live’ gesprekken met bewoners in 3 wijken in het ‘real life’ buurtcafé: Wat zijn next steps in verduurzaming? Wat kun je zelf doen? Wat kan de organisatie doen? Het waren fijne gesprekken waar we ook steeds uitnodigden om met een drankje erbij de ruimte te nemen om even over de vragen na te denken.

Verrassende uitkomsten

De gesprekken leverden verrassende uitkomsten op. Bijvoorbeeld dat duurzaamheid vaak heel groot gemaakt wordt. Wat mensen erover zeggen, is dat het juist over kleine dingen gaat. Daar was veel overeenstemming over. “Ik erger me zo dat er vaak papier naast de papierbak staat terwijl de bak wel vol lijkt maar dat niet is. Dat mensen het papier dan niet even aanduwen. Je zou bijna willen dat er iemand naast de papierbak komt staan...” verzuchte een bewoner in het buurtcafé: en daaruit ontstond het idee van een beeldende sticker op de papierbak. Zo komen de onderwerpen voor verduurzaming uit de leefwereld in de taal van de mensen die in de wijk wonen. Onderwerpen als Hoe houden we het milieustation schoon? Of hoe deel ik met de buren apparatuur? “Want ik kan en wil het niet allemaal aanschaffen.” De wijkgenoot komt bij het uitlenen ook even voordoen hoe de heggenschaar werkt. En van het één komt het ander: nieuwe verbindingen en samenwerking in de wijk. Ook dat is verduurzaming.

2019 is nu 3 weken jong, en de eerste weken nodigen ons uit tot het maken van jaarplannen. In de rust van de kerstvakantie heb je daar wellicht de basis voor gelegd: met terugkijken naar het afgelopen jaar, uitrusten, even niks doen en genieten van het samen zijn. Heb jij daar ideeën, oplossingen opgedaan die je voordien helemaal niet bedacht had zoals uit het voorbeeld van de ChangeMirror™️? En wat neem jij daarvan mee in jouw jaarplannen?

 

Om de privacy van onze klanten te beschermen, zijn de gegevens in deze blog anoniem en maakten we gebruik van data uit meerdere opdrachten.

[1] De capaciteit is 1000 personen, in deze casus waren het er ongeveer 75.

Image module

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://www.pentascope.nl/wp-content/uploads/2017/11/Pentascope-blog-single-header-01.png);background-color: transparent;background-size: cover;background-position: top center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 300px;}