Door de online vergadering heen zakken

Image
Léon Polman

Vanuit ons team Serious Gaming heb ik afgelopen jaar heel veel mooie games mogen maken. Dit was het jaar van online verbinding en de kans om nieuwe dingen uit te proberen én te creëren. Uit die creativiteit en creatiekracht is onder andere de Online Escape Room en de Digitale Expeditie ontstaan, waarbij we de Online Escape Room al meer dan 250 keer hebben gespeeld.

 

Toch ging niet alles helemaal goed het afgelopen jaar.

 

Online Escape Room voor grote groepen

Na meerdere geslaagde ‘Pippi Langkous’ projecten (ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan) dit jaar ging ik samen met mijn collega’s Kathalijn en Gijs een nieuwe uitdaging aan: Een online escape room die niet alleen geschikt is voor 15 mensen, maar voor wel 500 mensen tegelijk!

Na een intensief traject van bouwen, sleutelen en het technisch werkend krijgen van het nieuwe concept was het zover: onze eerste klant. We mochten de Online Escape Room XXL officieel gaan lanceren.

 

Twee uur van tevoren voelde ik al die gezonde wedstrijdspanning. Zou alles soepel werken? Natuurlijk hebben we alles getest, maar nog niet eerder met een groep van 75 mensen. Gedisciplineerd en geconcentreerd loop ik alles na en kijk ik of er last-minute nog verbeteringen door te voeren zijn. Ik zorg dat ik alles klaar heb staan, loop de laatste dingen nog door met Kathalijn en ben klaar voor de start. Laat maar komen!

 

De start

De sfeer is goed. Iedereen is vrolijk en heeft zin in een mooie verbindende ervaring. Kathalijn trapt af, doet de huishoudelijke mededelingen, introduceert het verhaal en laat ten slotte het filmpje met ‘het bericht uit de toekomst zien’. We gaan nu echt beginnen!

 

“Oké, we weten allemaal wat de uitdaging is. We starten de tijd. Voer de code in die je hebt gekregen en ga naar jouw unieke spelerswebsite. VEEL PLEZIER EN SUCCES!”

 

Een oorverdovende stilte volgt.

 

Waarom is het stil? Ik check de code die we hebben doorgegeven, die klopt. Ik check de site die we hebben doorgegeven, die klopt ook. Wat is er aan de hand? Die paar seconden stilte lijken wel een eeuwigheid te duren. Totdat een van de deelnemers de stilte doorbreekt:

 

“Ik krijg een foutmelding”, die eerste opmerking krijgt al gauw gehoor en bijna iedereen geeft aan niet verder te kunnen op de site.

 

Meteen voel ik een knoop in mijn maag gecombineerd met een reeks aan scheldwoorden die in mijn gedachten voorbijvliegen. Wat nu?

 

Omgaan met tegenslag

Ik kon wel door de online vergadering zakken en het liefst had ik meteen op de rode knop ‘leave meeting’ gedrukt om weg te rennen van deze deceptie.

 

Ik was me duidelijk aan het verzetten tegen de situatie, dit kan toch niet waar zijn?!. Op dat moment had ik niet door dat ik in de ‘DIP’ zat zoals die wordt beschreven in het model van de ‘Cirkel van Acht’, mocht je hier meer over willen weten dan kan je dat lezen in een blog van Gijs van Bilsen.

 

Door de tijdsdruk en onder het oog van een klant die graag wilde spelen, moesten we wel snel iets doen. Kathalijn en ik besloten het spel stil te leggen en even met elkaar te bellen. De eerste stap richting een oplossing was gezet: We accepteren de situatie. Wat nu?

 

Wat is je invloed?

Aan de telefoon bleek al gauw dat, hoewel we de situatie accepteerden, er wel nog wat frustratie uit moest. Het was balen én op dat moment prettig om de frustratie met elkaar te delen. Na het eerste baalmoment ging onze focus op het hier & nu: Wat kunnen we nú nog doen om de situatie beter te maken?

 

Ik kijk achteraf met een heel goed gevoel terug om op dat moment te bellen. Volgens mij is het heel belangrijk om bij momenten van tegenslag support op te zoeken. Van een directe collega, mentor, manager of een goede vriend. Zoek iemand met wie je even je frustratie kan delen en je gedachten op een rijtje kan zetten.

 

Focus op herstel

Helaas is dit geen verhaal waar alles ineens opgelost was en het een mega groot succes werd. We hebben verschillende opties overwogen, maar overal zaten haken en ogen aan. Uiteindelijk hebben we hebben in overleg met de klant afgesproken om er het beste van te maken en met horten en stoten door te spelen. Het was oké, maar verre van de kwaliteit die we nastreven. We bleven dus met een katerig gevoel achter.

 

Als ik terugkijk op de situatie, ben ik vooral trots op ons herstel achteraf. We hebben geen factuur gestuurd én als ‘goedmaker’ nog een kleine puzzel voor ze gemaakt waarin we op een ludieke manier terugkeken op de situatie. Daarnaast hebben we hierna hard gewerkt om echt alle fouten eruit te halen en hebben we al meerdere geslaagde sessies achter de rug.

 

Een mooie les

Deze eerste XXL-game was zeker geen hoogtepunt van afgelopen jaar, maar wel de meest waardevolle leerervaring van 2020. Als ik komend jaar weer een tegenslag ervaar weet ik dat ik in elk geval de volgende dingen mee ga nemen:

 

  • Wat is mijn invloed in het hier & nu?
  • Waar kan ik support vinden?
  • Focus op herstel

 

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring met tegenslag het afgelopen jaar en jouw tips om hier op een goede manier mee om te gaan. Ik lees het graag in de reacties!

 

Image module

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://www.pentascope.nl/wp-content/uploads/2018/01/Pentascope-homepage-02-2-1.png);background-color: transparent;background-size: cover;background-position: top center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 300px;}