Peper in de nasi

Image
Pauline Schueler

Wat laat ik van mezelf zien in een aanbesteding? Hoe vind ik de balans in enerzijds bijzonder te willen zijn en anderzijds goed aan te sluiten bij het verlangen van een potentiële opdrachtgever? Hoe stem ik goed af op mijn collega’s in aanloop van de presentatie van drie kwartier waarin we hét verschil willen maken?

 

Pippi mentaliteit

Met deze vragen ‘worstel’ ik op het moment van dit schrijven. Met mijn Pippi-mentaliteit:   ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan, startte ik enkele weken geleden met het schrijven van mijn eerste aanbesteding voor een grote opdrachtgever. We zijn in competitie met drie andere bureaus die ook door de eerste ronde zijn. De lat ligt hoog. Het is spannend. Voor mij is het schrijven van een aanbesteding een leerzame ervaring. Vooral omdat ik stuit op gevoelens die mij triggeren.

 

Aanbesteding schrijven

Voor de lezers van dit blog die niet eerder een voorstel in een aanbesteding schreven, er ligt veel vast in de uitvraag. Van een overzicht van verplichte onderwerpen tot de grootte van letter en lettertype aan toe. In ons geval: Arial 10. Dit alles roept bij mij spanning op, want ik ben van nature gewend vrijuit te denken. Maar ik leer graag en goed schrijven voor aanbestedingen is mijn nieuwe uitdaging. In het proces heb ik nu ‘last’ van mijn ongebreidelde creativiteit en persoonlijke verlangen ‘anders dan anders’ te zijn. Met andere woorden, ik laat me snel verleiden vanuit – een voor mij aansprekend – creatief concept te willen denken.

 

Peper in de nasi

Ter illustratie: toen mijn collega en ik twee weken geleden verdiepende vragen mochten stellen aan de opdrachtgever, ging ik ‘helemaal los’ op de beeldspraak van een van de managers. Ik vroeg hem naar de essentie van de rol van de nieuwe mensen voor wie wij een leiderschapsprogramma mogen ontwikkelen (als we de aanbesteding winnen). Hij zei: ‘Peper in de nasi! We zoeken mensen die de peper in de nasi te durven zijn’. Hij inspireerde mij enorm met zijn uitspraak want ik geloof erg in de kracht van metaforen in een veranderproces. En zo ontstond de titel voor onze inzending: Pittig leiderschap met aantrekkingskracht. Met z’n drieën schreven we in de afgelopen twee weken een voorstel voor de aanpak van het leer- en ontwikkeltraject voor 15 nieuwe managers. De titel is gebleven. Maar schrijven is ook schrappen, inclusief tot de verbeelding sprekende taal en stokpaardjes. Auw! Dat doet pijn!

 

Practice what you preach

Omdat practice what you preach een belangrijke waarde is in het leiderschapstraject dat wij bij Pentascope voorstaan, stond ik voor de uitdaging mijn gevoel met mijn collega’s te delen. Vertel ik ze wel of niet wat er in mij omgaat in het gezamenlijke schrijfproces? Of wacht ik er nog even mee, want morgen moeten we samen een presentatie verzorgen. Het laatste wat ik wil is onderlinge spanning die daar mogelijk op van invloed is. Echter, een belangrijk element, zo niet hét belangrijkste, element in ons voorstel is ‘onderstroom’ met ‘bovenstroom’ verbinden. Als potentiële ‘leadtrainer’ in ons programma dien ik dit – natuurlijk – zelf voor te leven. Dat weet én voel ik als geen ander. Voorbeeldgedrag is het meest aanstekelijke instrument in je toolbox voor pittig leiderschap. Dus vooruit met de geit.

 

Openheid en kwetsbaarheid

Zo deelde ik mijn onderstroom met de collega’s met wie ik de aanbesteding schrijf. Het luchtte op. Hun reflectie gaf mij ingangen die ik over het hoofd had gezien. Ik was te veel gefocust op ‘de peper’ in plaats van ‘de nasi’. Wat aanvankelijk een ongemakkelijk opgave was, bleek bij het delen te leiden tot verrijking en inzicht in mijn werking. Dit hoeft dus niet ten koste te gaan van de peper. Sterker, peper voeg ik toe door zelf te durven doen waartoe ik anderen wil verleiden: openheid en kwetsbaarheid tonen. Dank je wel collega’s voor jullie oprechte feedback en dank jullie voor het klimaat dat ik mijn gevoelens uit de onderstroom durfde te benoemen. Het is best lastig om te doen, maar het voelt uiteindelijk wel beter.

Image module

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://www.pentascope.nl/wp-content/uploads/2018/01/Pentascope-homepage-02-2-1.png);background-color: transparent;background-size: cover;background-position: top center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 300px;}