Onze hoofdpersoon:

De NS zorgt ervoor dat dagelijks duizenden mensen met de trein kunnen reizen. Alle processen in goede banen te leiden vraagt achter de schermen om een grote logistieke organisatie.

Was op weg naar:

NS Service & Operations voerde een herinrichting uit in 2 regio’s. Dit was een pilot, op basis waarvan besloten werd of de herinrichting ook landelijk uitgevoerd zou worden. NS vroeg Pentascope om de resultaten van deze pilot te meten.

Liep aan tegen:

Een pilot dient potentiele problemen op te sporen voordat iets grootschalig ingevoerd wordt. Om de ervaring van de deelnemers in kaart te brengen, is er meer nodig dan alleen een kwantitatieve onderzoeksmethode.

De wending:

We hebben gedurende een jaar 4 metingen gedaan door middel van een online dialoog (Synthetron – www.synthetron.nl) met alle betrokkenen van de pilot. Wij begeleidden het ontwerpteam, faciliteerden de techniek en rapporteerden de resultaten. Met het ontwerpteam bereidden we de online dialogen voor, en het ontwerpteam interpreteerde en communiceerde de resultaten naar zowel opdrachtgever (management) als de betrokkenen zelf.

De uitkomst:

De NS kreeg een meetbaar resultaat (zowel kwantitatief als kwalitatief) over de verbeteringen die de pilot bracht. Er werd duidelijk hoe de belanghebbenden op zowel managements- als werkvloerniveau over de herinrichting dachten. Er is in kaart gebracht welke ideeën ze hierover hadden en welke problemen en uitdagingen ze hierin tegenkwamen. Op basis hiervan kon de NS de pilot evalueren en is de herinrichting
Landelijk doorgevoerd.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.