Vijf tips voor meer energie en enthousiasme in je werk!

Image
Barbara Jansen

In deze Corona-lockdown tijd ligt de valkuil op de loer dat je energie langzaam steeds minder wordt en je enthousiasme voor je werk en leven verandert. Dat er gevoelens ontstaan van afwachtendheid, neerslachtigheid en misschien wel depressiviteit. Herken je dat? Ik persoonlijk wel. En deze gevoelens hebben natuurlijk ook weer zijn effect op de kwaliteit van je werk en op je de relaties met je collega’s en team.

 

Omdat ik iets wilde doen aan mijn wisselende gevoelens van meer en minder energie en enthousiasme, ben ik me de afgelopen jaren gaan verdiepen hoe ik mijn eigen energie en enthousiasme hoog kan houden. Ik deel hier graag vijf manieren die ik dagelijks toepas en mij echt helpen. Twee hiervan zijn werk gerelateerd en drie manieren meer persoonlijk:

 

  1. Beweeg voldoende, bij voorkeur buiten

Ons lichaam heeft beweging nodig. Voor het fysieke lichaam is het goed, bijvoorbeeld voor het verbeteren van onze bloedomloop en spijsvertering. Beweging zorgt voor minder stressgevoelens doordat je ‘sympathicus’ met meer beweging minder snel overbelast wordt, én het zorgt dat het gelukshormoon endorfine wordt aangemaakt. En die laatste stimuleert het gevoel van geluk en welbevinden!

 

  1. Plan overdag mini pauzes van drie minuten in

In die pauzes haal je een paar keer bewust adem en probeer je te voelen hoe het met je energiepeil is. Als je voelt dat die laag is: Denk dan aan dingen waar je blij van wordt, zodat je je energiepeil kunt opladen.

 

  1. Denk tijdens discussies niet aan gelijk hebben, maar denk aan hoe je hoog in je energie kan blijven

Wees niet boos of teleurgesteld in mensen. Niemand is perfect. Discussies kunnen bijdragen dat je met elkaar verder komt. Als je ervan uitgaat dat er een meervoudige werkelijkheid bestaat, dan heeft iedereen gelijk. Vanuit dat standpunt kun je de ander gelijk geven en daarnaast ook jouw standpunt inbrengen. Dat maakt van een discussie een dialoog. En een goede dialoog kost mij in ieder geval veel minder energie dan een fikse discussie. Ik ben benieuwd hoe dat voor jou is!

 

  1. Doorbreek een dagelijks patroon en vervang het voor een ander

We zitten momenteel veel thuis. De dagen lijken meer op elkaar, waardoor er sneller een gelijkmatigheid of sleur in onze dagen komt. En dat is voor onze energie en enthousiasme dodelijk. Om die sleur te doorbreken helpt het om een dagelijks patroon te wijzigen. Ikzelf heb bijvoorbeeld een ‘iedere dag een klussenlijst’ gemaakt. Daar staan kleine en grote klussen op die gedaan moeten worden in en om het huis, en die al jaren liggen. Op werkdagen doe ik kleine klusjes en op dagen dat ik meer tijd heb pak ik de wat grotere aan. Het afronden van die klussen geeft mij veel voldoening en daarmee ook weer extra energie.
Je kan bij het doorbreken van dagelijkse patronen bijvoorbeeld ook denken aan: start iedere meeting met een online energizer, kook iedere dag een drie gangen menu, start de dag met wandelen, schrijf iedere dag 3 dingen op waar je dankbaar voor bent, ga iedere avond in bad etc.

 

  1. Creëer een eigen ochtend routine

Er wordt vaak gezegd dat de meest succesvolle mensen op aarde een ochtend routine hebben om zichzelf scherp en energiek te houden. Ik doe dit zelf nu 1,5 jaar, en het helpt mij enorm om een goede start van de dag te hebben en daardoor met meer energie door de dag heen ga. Het idee is dat je een uur (of meer of minder) voor jezelf neemt en die dingen doet die voor jou lichaam en geest goed zijn. Denk hierbij aan meditatie, sport, yoga/oefeningen, visualisaties, intenties zetten voor de dag, etc. Hoe je dit vormgeeft is aan jezelf. Je kan voldoende inspiratie vinden op internet, en als je er meer over wilt weten, dan raad ik het boek “Miracle Morning” van Hal Elrod aan.

 

Als je hier iets van gaat toepassen in jouw dagelijkse praktijk, houdt het dan in ieder geval 28 dagen vol! 28 dagen is nodig om de effecten te kunnen ervaren en er ook een nieuwe gewoonte van te maken.

 

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet altijd makkelijk vind om deze dingen dagelijks toe te passen. Maar op het moment dat ik bij mezelf het doel – meer energie en enthousiasme – voor ogen hou, dan weet ik me ertoe te zetten. En achteraf ben ik altijd dankbaar dat ik het gedaan heb!

 

Ik ben benieuwd hoe jij je energiepeil en enthousiasme hoog houdt in deze tijden van lockdown?

Image module

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://www.pentascope.nl/wp-content/uploads/2018/01/Pentascope-homepage-02-2-1.png);background-color: transparent;background-size: cover;background-position: top center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 300px;}